Loading...

Tunteet töissä – tarina yhdestä tunteikkaasta tiimipalaverista

Asialista herätti tunnekuohun Tiimipalaveri oli alkamassa ja esityslistassa kolmantena kohtana oli ”Asiakasprosessi - aikataulu ja vastuuhenkilöt”. Luettuani tuon kohdan sisälläni räjähti. Miksi ihmeessä tätä projektia taas ollaan jauhamassa? En voinut kerta kaikkiaan ymmärtää asiaa ja turhautuminen tai joku sen tapainen [...]

2019-10-29T12:16:52+02:0029.10.2019|

Roolit ja vastuut sovittelussa

”Olen sovitteluprosessin toimeksiantaja, ja mulla on oikeus tietää, mitä keskusteluissa käy ilmi.” Niinkö? Sovittelijan rooli on olla tasapuolinen ja luottamuksen arvoinen Yksi keskeisimpiä tekijöitä sovitteluprosessin onnistumisen kannalta on ulkopuolisen, puolueettoman ja neutraalin sovittelijan osaaminen. Tästähän syystä sovittelijaa työyhteisöihin pyydetään. Meidän [...]

2019-06-25T09:15:02+03:0025.06.2019|

Työyhteisökonfliktin lyhyt anatomia

Konfliktit kuuluvat ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja ovat osa päätöksenteko- ja ongelmanratkaisuprosessia. Parhaimmillaan ja oikein käsiteltynä konfliktilla on uutta synnyttävä ja vuorovaikutusta parantava vaikutus. Konfliktia käsiteltäessä on mahdollisuus oppia kuuntelemaan, kuulemaan ja ymmärtämään toisten mielipiteitä. Konflikti syntyy, kun osapuolet havaitsevat intressiensä [...]

2019-04-30T09:48:26+03:0030.04.2019|

Miten töissä voi kohdella toista silloinkin, kun hänen käyttäytymisensä ottaa päähän?

Konfliktin henki Meillä ihmisillä on tapana suuttuessa, loukkaantuessa ja pettymyksessä syyllistää toista ihmistä tapahtuneesta. Itse koemme olevamme syyttömiä uhreja tai oikeassa olevia viattomia tai sitten vain marttyyreja, koska toinen ei ymmärrä tarkoitustamme. Joskus taas otamme kaikki syyt omalle kontolle näkemättä [...]

2020-05-20T12:10:02+03:0001.04.2019|

Työyhteisösovittelu on prosessi

Työyhteisösovittelu on konfliktinratkaisuprosessi, jonka päämääränä on luottamuksen aikaansaaminen työyhteisön jäsenten välille, jotta rikki mennyttä yhteyttä päästään rakentamaan työyhteisössä. Tähän prosessiin kuuluvat seuraavat vaiheet: Toimeksianto Info osallistujille Yksilökeskustelut Yhteinen keskustelu – yhteisöllinen sovittelutilaisuus Tiedottaminen niille, joille on tarpeellista tiedottaa Seuranta Toimeksianto [...]

2019-02-21T10:25:17+02:0021.02.2019|

Huono työilmapiiri – onko mitään tehtävissä?

Työpaikan ilmapiiri on tekijä, joka vaikuttaa vääjäämättä yrityksen tulokseen tehokkuuden, motivaation, koetun terveyden, sairauspoissaolojen määrän sekä monen muun yksittäisen tekijän summana. Mistä sitten tunnistaa hyvän ilmapiirin ja miten se luodaan? Tuttavani työskentelee raksalla. Hän kertoi, miten työmaalla oli aivan loistava [...]

2020-02-07T16:48:16+02:0017.01.2019|

Mitä tehdä, kun töissä menee lego nenään?

Miltä se tuntuu? Ensimmäinen ajatus: kuinka tuo ihminen voi sanoa/tehdä jotain noin kamalaa, typerää tai väärää. Minussa nousee häpeä, viha, ärsyyntyminen, suru ja loukkaantuminen tai ehkä jotain noiden kaikkien väliltä. Tunteiden syvyys riippuu legon koosta ja siitä oman aikaisemman kokemuksen [...]

2018-12-18T13:23:52+02:0018.12.2018|

Konflikti ohi – mitä sovittelun jälkeen tapahtuu?

Sovitteluprosessin aikana sovittelija tukee työyhteisöä vuorovaikutuksessa niin, että työyhteisö pystyy löytämään ratkaisuja ongelmiin, joita konflikti on tuonut mukanaan. Sovittelija tukee työyhteisöä myös hankalasta tilanteesta eteenpäin kulkemiseen. Yhteisessä sovitteluistunnossa työyhteisöllä on mahdollisuus keskustella niistä uusista toimintamalleista, jotka auttavat toimimaan hyvässä hengessä. Yhdessä [...]

2018-11-13T13:16:40+02:0013.11.2018|

Väärinkäsitys voi johtaa kiusaamiseen – näin minä sen koin

Kiusaamistilanteet työpaikoilla voivat johtua myös väärinkäsityksistä. Toinen työntekijä on esimerkiksi tulkinnut työkaverinsa tahattomaksi tarkoitetun kommentin itseään loukkaavaksi, ja kokee siksi tulleensa kiusatuksi tai alkaa vastaavasti kiusata kommentin esittänyttä kollegaa. Tällaiset väärinkäsitykset on hyvä selvittää heti alkuunsa, etteivät ne paisu isommiksi [...]

2018-10-11T13:33:00+03:0011.10.2018|

Työpaikkakiusaaminen – mitä se on ja miten siihen tulee reagoida?

Työterveyslaitoksen mukaan yli 100 000 suomalaista palkansaajaa kokee päivittäin kiusaamista työpaikoillaan. Mutta mitä työpaikkakiusaaminen käytännössä tarkoittaa ja miten siihen tulee puuttua? Työpaikkakiusaamisesta syntyy koko työyhteisön ongelma Kiusaamiselta voi tuntua toiminta, joka ylittää joko omat toiminnan rajat tai sosiaalisesti hyväksytyt toiminnan rajat. [...]

2018-10-04T15:00:35+03:0009.10.2018|