Loading...

Työyhteisösovittelu – mitä se on opettanut

Työyhteisösovittelu aloitetaan useimmiten sen tähden, että ihmiset ovat olleet asioista eri mieltä, loukkaantuneet toisen sanomasta mielipiteestä tai siitä, ettei heidän mielipidettään ole kuunneltu. Pienistä asioista on lähtenyt eskaloitumaan iso riita, konflikti, jota ei enää omin voimin saatu ratkaistua. Mielipiteet ovat [...]

2020-01-28T09:36:37+02:0028.01.2020|

”Koen, että minua kiusataan.” Entä jos olisi soviteltu?

”Huutaminen, epäselvät ja epäasialliset tehtävänannot, työnteon vaikeuttaminen, puhumattomuus, huomiotta jättäminen, kommunikaation lakkaaminen… Työntekijä on henkisesti ja sosiaalisesti kuormittunut X:n menettelystä johtuen.” Kyseessä voisi olla kuvaus tyypillisestä työyhteisösovittelussa käsiteltävästä häirinnästä ja muusta epäasiallisesta kohtelusta, arkikielellä kiusaamisesta. Mutta ei, kyseessä on ote [...]

2019-12-20T12:11:31+02:0019.12.2019|

Työyhteisösovittelu EI ole järeä menettely työrauhan ja työtehon tavoittelussa

Työyhteisösovittelijana olen usein kuullut sanottavan, että kannattaako meidän vielä ottaa niin järeää työkalua kuin sovittelu tämän vuorovaikutuksen hankaluuden tai riidan takia. Yritämme ensin keveämmillä keinoilla. Nämä keveämmät keinot, mitä ne sitten ovatkin, saattavat tulla kalliimmaksi ja vahingollisiksi menettelyiksi silloin, kun [...]

2019-12-04T10:36:01+02:0004.12.2019|

Tunteet töissä – tarina yhdestä tunteikkaasta tiimipalaverista

Asialista herätti tunnekuohun Tiimipalaveri oli alkamassa ja esityslistassa kolmantena kohtana oli ”Asiakasprosessi - aikataulu ja vastuuhenkilöt”. Luettuani tuon kohdan sisälläni räjähti. Miksi ihmeessä tätä projektia taas ollaan jauhamassa? En voinut kerta kaikkiaan ymmärtää asiaa ja turhautuminen tai joku sen tapainen [...]

2019-10-29T12:16:52+02:0029.10.2019|

Roolit ja vastuut sovittelussa

”Olen sovitteluprosessin toimeksiantaja, ja mulla on oikeus tietää, mitä keskusteluissa käy ilmi.” Niinkö? Sovittelijan rooli on olla tasapuolinen ja luottamuksen arvoinen Yksi keskeisimpiä tekijöitä sovitteluprosessin onnistumisen kannalta on ulkopuolisen, puolueettoman ja neutraalin sovittelijan osaaminen. Tästähän syystä sovittelijaa työyhteisöihin pyydetään. Meidän [...]

2019-06-25T09:15:02+03:0025.06.2019|

Työyhteisökonfliktin lyhyt anatomia

Konfliktit kuuluvat ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja ovat osa päätöksenteko- ja ongelmanratkaisuprosessia. Parhaimmillaan ja oikein käsiteltynä konfliktilla on uutta synnyttävä ja vuorovaikutusta parantava vaikutus. Konfliktia käsiteltäessä on mahdollisuus oppia kuuntelemaan, kuulemaan ja ymmärtämään toisten mielipiteitä. Konflikti syntyy, kun osapuolet havaitsevat intressiensä [...]

2019-04-30T09:48:26+03:0030.04.2019|

Miten töissä voi kohdella toista silloinkin, kun hänen käyttäytymisensä ottaa päähän?

Konfliktin henki Meillä ihmisillä on tapana suuttuessa, loukkaantuessa ja pettymyksessä syyllistää toista ihmistä tapahtuneesta. Itse koemme olevamme syyttömiä uhreja tai oikeassa olevia viattomia tai sitten vain marttyyreja, koska toinen ei ymmärrä tarkoitustamme. Joskus taas otamme kaikki syyt omalle kontolle näkemättä [...]

2020-05-20T12:10:02+03:0001.04.2019|

Työyhteisösovittelu on prosessi

Työyhteisösovittelu on konfliktinratkaisuprosessi, jonka päämääränä on luottamuksen aikaansaaminen työyhteisön jäsenten välille, jotta rikki mennyttä yhteyttä päästään rakentamaan työyhteisössä. Tähän prosessiin kuuluvat seuraavat vaiheet: Toimeksianto Info osallistujille Yksilökeskustelut Yhteinen keskustelu – yhteisöllinen sovittelutilaisuus Tiedottaminen niille, joille on tarpeellista tiedottaa Seuranta Toimeksianto [...]

2019-02-21T10:25:17+02:0021.02.2019|

Huono työilmapiiri – onko mitään tehtävissä?

Työpaikan ilmapiiri on tekijä, joka vaikuttaa vääjäämättä yrityksen tulokseen tehokkuuden, motivaation, koetun terveyden, sairauspoissaolojen määrän sekä monen muun yksittäisen tekijän summana. Mistä sitten tunnistaa hyvän ilmapiirin ja miten se luodaan? Tuttavani työskentelee raksalla. Hän kertoi, miten työmaalla oli aivan loistava [...]

2020-02-07T16:48:16+02:0017.01.2019|

Mitä tehdä, kun töissä menee lego nenään?

Miltä se tuntuu? Ensimmäinen ajatus: kuinka tuo ihminen voi sanoa/tehdä jotain noin kamalaa, typerää tai väärää. Minussa nousee häpeä, viha, ärsyyntyminen, suru ja loukkaantuminen tai ehkä jotain noiden kaikkien väliltä. Tunteiden syvyys riippuu legon koosta ja siitä oman aikaisemman kokemuksen [...]

2018-12-18T13:23:52+02:0018.12.2018|