Viime aikoina on kohistu Yalen huippuyliopiston suositummasta kurssista, Science of Wellbeing, hyvinvoinnin tiede. Tänä keväänä kurssista tehtiin kaikille avoin luentosarja, joka on saatavissa netissä maksutta. Myös Hesari kirjoitti kurssista artikkelin 31.5.2020 otsikolla ”Hyvän elämän eliittiopinnot”. Kurssilla luvataan paljastaa onnellisen elämän avaimet. Kuka voi väittää, että ei kiinnostaisi tietää?

Kiltteyden pilleri

Kurssin vetäjä, psykologian professori Laurie Santosin mukaan eniten ihmisten onnellisuuteen vaikuttava tekijä, suorastaan ihmepilleri, on kiltteys. Lukuisat tutkimukset osoittavat, että kiltit teot saavat aikaan hyvän mielen, olipa kiltteyden kohteena tuttu tai tuntematon. Mitä enemmän kilttejä tekoja päivässä, sitä onnellisempi tekijä! Unohdetaan siis hyödyn tavoittelu, laskelmointi, mitä minä saan takaisin – ajattelu, ja ”ollaan enkeleitä toisillemme”, kuten Jope Ruonansuukin laulaa.

Mitä kilttiä sinä voisit tehdä jo tänään?

Minä olin aamulla istuttamassa taloyhtiön pihaan päärynäpuuta ja lahjoitin pihastani kaivamaani nurmea sitä tarvitsevalle. Entä huomenna? Minä lupasin osallistua työkaverini puolesta erääseen Zoom- kokoukseen. Riittää kuulemma, että olen vain oma itseni. Entä voisiko joistakin kilteistä teoista tulla jopa tapa? Varmaan voisi, kun vain on valppaana olemaan kiltti ja avulias! Kiltteys ei ole nössöyttä eikä marttyyriasennetta, päinvastoin vaatii jopa rohkeutta tulla ulos omasta kuplastaan ja tarjota apuaan etenekin tuntemattomille ihmisille.

Kaksi muuta k-pilleriä; kiitollisuus ja keskittyminen

Entä sitten muut ihmepillerit? Ne voisi lanseerata K-pillereiksi, sillä ne ovat myös k-kirjamella alkavia, nimittäin kiitollisuus ja keskittyminen.

Kiitollisuuteen liittyy laajemminkin keskittyminen hyvään ja positiivisen psykologian oppien mukaisesti vahvuuksiin. Moni on varmasti kuullut kiitollisuuspäiväkirjasta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan sen tarkoitus on muistuttaa meitä kaikesta hyvästä ja kauniista, mitä elämässämme on. Kun asian kirjaa ylös, siihen tulee kiinnittäneeksi huomiota, sen äärelle pysähtyy hetkeksi ja ehkä jopa hetken muistaa pitää mielessä.

Mistä sinä tunnet kiitollisuutta?

Minä olen syvästi kiitollinen niin monesta asiasta, että kiitollisuuden aiheista voisi kirjoittaa vaikka kirjan! Lapset, työ ja työtoverit, terveys, toimeentulo, ystävät, naapurit, puutarhanhoito, kesä, luonto, sukulaiset, runot, elokuvat, kahvi ja suklaa, siinäpä ensimmäisiä sanoja minun kiitollisuuspäiväkirjaani.

On tärkeää oppia tunnistamaan omat vahvuudet

Keskittyminen on sana, jonka varmasti jokainen voimme allekirjoittaa, kyllä, se on tärkeää ja kyllä, se on välillä tosi vaikeaa. Vahvuuksiin keskittyminen on professori Santosin mukaan erityisen tärkeää etenkin työelämässä. Perusolettama on, että meillä kaikilla on omat vahvuutemme. Minun vahvuuteni taitavat olla muun muassa avuliaisuus, aitous, kannustavuus, energisyys sekä erilaiset kommunikaatiotaidot. Pääsenkö käyttämään vahvuuksiani työelämässä? Olen tehnyt todella paljon töitä sen eteen, että työelämäni olisi itseni näköistä. Nykyisin voin onnekseni sanoa, että kyllä, valmentajana ja sovittelijana saan kannustaa, mahdollistaa ja hyödyntää koko vahvuuksieni kirjoa. Miten sinun työyhteisössäsi, joustavatko työroolit vahvuuksien mukaisesti? Mitä sinä voisit tehdä, jotta saisit vahvuutesi käyttöön niin työssä kuin vapaa-ajalla?

Mystinen meditaatio

Meditaation tai mindfulnessin tarkoituksena on mahdollistaa keskittyminen. Koska nuo sanat saattavat kuulostaa arkiselle elämälle vierailta, puhunkin mieluummin läsnäoloharjoituksista. Hesarin 31.5 jutussa mainittiin, että ainoa asia, jonka aikana mieli ei hypähtele sinne tänne, on seksi. Uskallan väittää, että aika moni meistä on seksinkin aikana käynyt mielessään ostoslistaa tai miettinyt, mitä tänään syötäisiin!

Keskittymiskykyä voi siis parantaa meditoimalla, harjoittelemalla olemaan läsnä. Aiheeseen liittyvä lempilauseeni on, että ”yksikin tietoinen hengitys riittää palauttamaan meidät läsnäolon tilaan”. Eli vähän mattinykäsmäisesti ilmaistuna jokainen hetki on uusi mahdollisuus. Hengitä syvään ja keskity, rauhoitu, ole läsnä. Kun savu alkaa nousta korvista, ei muuta kuin yksi tietoinen syvä hengitys, ja sinulla on mahdollisuus tietoisesti rauhoittaa mielesi ja mahdollisesti välttää orastava konflikti niin työssä kuin kotona.

Välillä huomaan ajattelevani, että ei minulla ole aikaa olla läsnä! Kuitenkin vaikkapa erittäin kiireistä ja kuormittavaa työtä tekevä lääkäri voi vetää syvää henkeä ennen jokaista potilasta ja tehdä tietoisen päätöksen, että hän keskittyy, kuuntelee ja kohtaa juuri kyseisen henkilön, on läsnä. Kuulin myös eräästä kotihoidon ylityöllistetystä, tiukkaa aikataulua noudattavasta työntekijästä, joka pysähtyy tietoisesti ennen uuden asiakkaan oven avaamista ja päättää olla läsnä. Hän ei kokenut työtään kuormittavana ja samaan aikaan hänen asiakkaansa kokivat, että hoitajalla oli heille riittävästi aikaa.  Jos he pystyvät, pystyn minäkin. Tulen pois tietokoneen ja paperipinojen takaa, kuuntelen, kohtaan ja olen läsnä.

Tutkimusten mukaan kymmenen minuuttia meditaatiota kolme kertaa viikossa riittää elvyttämään keskittymiskykymme

Kesä on hyvää aikaa harjoitella läsnäoloa. Harjoittelu voi olla mättäällä istuskelua, laineiden liplatusten kuuntelua tai taivaanrannan tuijottelua, kunhan et samalla räplää kännykkäsi. Esimerkiksi Sydänliitolla on helppo mindfulness-harjoitus netissä, kestoltaan noin 7 minuuttia. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle! Minä olen saanut parhaat opit meditaatioon Valmentamon vuoden mittaiselta Life Coach-kurssilta (paras koulutus, johon olen koskaan osallistunut), tietokirjailija ja valmentaja Iina Lempisen livemeditaatioista sekä NLP-mestari Reetta Vanhasen NLP-kurssilta.

Jos mielimme elää onnellisen elämän, kaikki kiteytyy mielen hallintaan

Miten kiltteys, kiitollisuus ja meditaatio liittyvät toisiinsa ja miksi juuri ne vaikuttavat onnellisuuteen? Professori Santosin mukaan niiden avulla voimme auttaa mieltämme toimimaan paremmin. 98-vuotiaalta pirteältä ja myönteiseltä mummiltani olen oppinut, että onnellinen elämä ei edellytä helppoa elämää. Häntä haastatellessani minulle valkeni, että onnellinen voi olla vaikka evakkotaipaleella, kun huomaa hyvän, auttaa muita ja keskittyy olennaiseen. Joskus olennaiseen keskittyminen voi olla pelkkää selviytymistä, mutta haastavissa olosuhteissa vähillä resursseilla  jo pelkästä selviytymisestä voi tuntea kiitollisuutta.

Leena Löppönen